Deventer/Epse

Deventer/Epse Langs de boorden van de IJssel Geboren in Deventer in de wijk het Hoornwerk in 1950 en op mijn derde verhuist met ons gezin naar een oud boerderijtje even buiten het dorp. Ons huis stond boven op de dijk langs de boorden van de IJssel! In een tijd waar iedere cent drie keer werd omgedraaid voor het werd uitgegeven. In mijn derde levensjaar gingen mijn ouders verhuizen, vader had een nieuwe functie gekregen. Hij was jaren fabriek medewerker bij een blikfabriek in Deventer geweest. Hij was nog begonnen als een van de eerste werknemers aan de Molenstraat in Deventer. Er hangt nu nog steeds een herinnering plakkaat aan de muur waar het bedrijf begonnen is. Zijn nieuwe baan bij de directeur van hetzelfde bedrijf, was boswachter jachtopzichter tuinman en huisknecht. De verhuizing gebeurde met een vrachtwagen die ook de blikken van het bedrijf de wereld in vervoerde. Ja, en op het Hoornwerk Plein daar stond de vrachtwagen waar ik voorin in mee mocht rijden. Ik mocht er alvast in gaan zitten. Moeder had de koffie klaar en de verhuizers gingen aan de koffie. Echter plots kwam de vrachtwagen langzaam langs het raam en ja, ik een jochie van drie had de sleutel gevonden en de vrachtwagen per ongeluk aangezet en in werking gezet ha ha. De verhuizer vloog als een speer naar buiten en klom in de langzaam rijdende vrachtwagen om deze net voor het huis van de overburen tot stilstand te brengen. Bij ons nieuwe huis aangekomen met de verhuiswagen nog voor de deur ging ik direct op onderzoek uit. En zat ik voor ze het in de gaten hadden al boven in een dun eikenboompje achter het huis toen mijn ouders even niet hadden opgelet. Ja, er was toch geen verkeer en was ook nog helemaal afgelegen dus wat maakte het uit. Het was maar een dunne eik die al wel een behoorlijke hoogte had. Na een zoektocht was ik al gauw gevonden en de redding actie kwam op gang. Ja, pa klom in de boom maar deze boog ver over door zijn gewicht en kwam ik tussen hemel en aarde te hangen. Moeder schreeuwde haal dat rotjong eruit anders dondert hij uit de boom. Echter was dat makkelijker gezegd dan gedaan. Touw en ladders moesten eraan te pas komen om het te doen slagen. Want zelf kon ik ook niet meer terug. Na veel gedoe lukte dat en mijn eerste draai om mijn oren was een feit. En de eerste echte kennismaking met het kind zijn was er. Wat een ellende als kind mag je niks en moest alles. Doe dit en doe dat. Het huis was een oude boerderij welke bovenop de dijk stond aan de rand van het bos met onder aan de dijk een stuk bouwland en een weiland. Vervolgens een boerderij in de uiterwaarden en de IJssel een wild kolkende rivier met veel draaikolken. Geweldig dus, en heb hier in de 20 jaren dat ik er gewoond heb natuurlijk de nodige dingen mee mogen maken. Een aantal van die verhalen en het leven zoals ik het toen gezien heb en beleefd, komen allemaal op mijn blog! Aan de rechterkant onder hoofdstukken ziet u regelmatig een nieuw deel! Deel 2 Ons Stekje Veel plezier met lezen en reacties zijn welkom!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten